Certifierad specialist

Innehåll

Dag 1–2

  • Begrepp och principer:
  • Skillnaden mellan att hantera (manage) och styra (governance) tjänster och processer
  • Riktlinjer och principer som stödjer effektiv Service Transition
  • Principer för Governance-ramverk
  • Syfte, mål, värde och omfattning av Service Transition med fokus på Change Management
  • Definition och användning av RFC, Change-modeller såsom standard, normal och akut
  • Enhetlig Change-process för hela tjänsteleveransen
  • ITIL® och dess tillämpning på Change Management:
  • Organisation och roller inom Service Transition med fokus på Change Management
  • De viktigaste Change Management-riktlinjerna inom ITIL®
  • Gränssnitt med och beroende av andra delar av ITIL ®
  • Implementationsaspekter rörande Change Management
  • Change Management och Outsourcing
  • En generisk Change-process, inbegripet:
  • Omfattning av processen
  • Aktiviteter, metoder och modeller
  • Triggers, input och output samt samspel med övriga Service Transition processer, framförallt Service Asset & Configuration Management, Release & Deployment Management, Service Validation and Testing samt Change Evaluation
  • Mål och mätning av processen
  • Kraven i ISO/IEC 20000 standard:
  • Strukturen, syftet och användning av ISO/IEC 20000
  • De viktigaste Change Management kraven i del 1 av standarden
  • Underlag från del 2 i standarden
  • Förändringsledning i Service Transition:
  • Kunskap om hantering av intressenter genom användande av kommunikation och stakeholdermanagement
  • Betydelsen och hantering av ABC (Attityd, Beteende och Kultur) för ett lyckat införande av Change Management
  • objekt 3
  • COBIT® och dess tillämpning på Change Management:
  • Struktur syfte och användning av COBIT®
  • De viktigaste målen från COBIT ® rörande Change Management

Kontakta mig!

Vill du veta mer eller har du frågor om den här utbildningen? Fyll i ditt telefonnummer eller e-post så kontaktar vi dig inom kort!

Tack för visat intresse

Vi kommer att kontakta dig så fort som möjligt!