 
                
                Att bygga det agila företaget
                
                    Publicerad 11 mars 2018
                
                
                	
						
                    
                
                I de flesta organisationer jag möter rankas agilt högt upp på  den strategiska önskelistan. Vem vill inte vara snabbrörlig i en  alltmer turbulent och digitaliserad omvärld? Att bygga det agila  företaget ses som receptet för att hantera disruptiva utmaningar som  hotar den egna affärsmodellen.
För etablerade företag,  där rigida processer och strukturer är vardagen, så är det lättare sagt  än gjort. Men erfarenheten visar att de organisationer som är mest agila  är de som lyckas vara både dynamiska och stabila. Agilt står inte i motsats till stabilt. Tvärtom, agilt förutsätter stabilitet.
Den  dynamiska förmågan gör att företaget reagerar snabbt på nya utmaningar  och möjligheter, medans den stabila förmågan skapar förutsägbarhet och  effektivitet. Men det finns definitivt gamla byråkratiska strukturer och  föreställningar som behöver skrotas för att istället utveckla en agil  kultur. Till exempel fungerar horisontell styrning bäst i ett agilt  företag. Den utgår från kundens behov, till skillnad från vertikal  toppstyrning. Agila företag jobbar med tillit och öppenhet och  värdesätter människan istället för kontroll och granskning.
  Den agila utmaningen
I  små startups utgörs stabiliteten oftast av grundaren själv och några få  nära personer. De kan vara snabbrörliga och behöver inte formalisera  processer och strukturer. Men när företaget skalar upp, behöver agilitet  stödjas av en företagsarkitektur med samverkande förmågor, processer  och kommunikation.
Men i stora etablerade organisationer dominerar  stela strukturer och det är en utmaning att återta ett agilt mindset.  De har ett arv av hierarkisk styrning och som antagligen en gång i tiden  också bidrog till deras framgång. Nu försöker dess ledare plocka  gobitarna – att vara agila ibland, ge människor större frihet och  handlingsutrymme. Vad händer då när ägartrycket ökar och osäkerheten  kryper på? Jo, de faller tillbaks i vad som en gång har fungerat. Ökad  kontroll, uppföljning och processer. Istället för att ta bort struktur  så adderas nya för att ge en, ofta falsk, känsla av kontroll.
Nycklar till mer agilt företag
De  som har kvar rigida och byråkratiska system behöver förändra både  ledarskap och arbetssätt. Framförallt handlar det om företagskultur,  vision och mod.
 
  - Omfamna kulturen.  Den största utmaningen i agila transformationer är kulturell.  Dissonansen mellan det agila arbetssättet och vardagens krav på leverans  och måluppfyllnad. Som ledare behöver du på riktigt släppa ifrån dig  makten och lita på att medarbetare är mogna och kompetenta nog att fatta  beslut. Börja nu och inse att det är en kunskapsresa för alla.
- En tydlig vision.  Som i allt förnyelsearbete behöver vi förstå varför förändringen är  viktig och vad den ger mig. I kunskapsmiljöer visar forskning att  ekonomiska incitament inte ger de resultat man kan tro. I stället är det  ett tydligt syfte och vision som är allt viktigare för att driva  organisationen framåt.
- Mod att starta. Identifiera  vilken del i din organisation där du vill göra det på riktigt fullt ut.  Börja tex med en affärsenhet och se till att förändringen omfattar  strategi, struktur, processer, människor och IT-stöd – dvs helheten.  Skala sedan upp i takt med att framgångar blir tydliga.
Men mest av allt, använd  sunt förnuft och se till helheten, dessa två är viktigare än nästan  allt annat. Det är galet lätt att gå på minor om inte sunt förnuft och  förmågan att ta ett steg tillbaka och se till helheten lever igenom i  alla verksamhetsområden – även de agila projekten!
Läs mer om våra utbildningar inom Agile här
Denna artikel är skriven av Robert Elm, kursledare av Certifierad affärsarkitekt master samt Affärsmodel och Innovation hos oss på Dataföreningen Kompetens.